Bacalah!

Bacalah!

Thursday 1 May 2014

PENTAKSIRAN KEMAHIRAN MEMBACA

Maksud pentaksiran  kemahiran membaca:

Menurut Noraini Idris (2008), pentaksiran dirancang dan dikendalikan oleh guru dan menjadi sebahagian daripada proses pengajaran yang diharapkan dapat memperbaiki proses pembelajaran pelajar. Pentaksiran dilaksanakan secara berterusan yang bersifat formatif melibatkan guru sepenuhnya dan memberi peluang kepada pelajar untuk menunjukkan penguasaan mereka dalam kemahiran yang dipelajari, yang tidak boleh ditaksir melalui ujian bertulis. Kaedah pentaksiran ini amat sesuai digunakan untuk mentaksir kemahiran pelajar. 

Ia merupakan kemahiran penting yang perlu dikuasai oleh murid-murid. Pentaksiran kemahiran membaca penting untuk guru-guru mengetahui tahap kemajuan murid-murid. Pentaksiran  ini boleh dilakukan dalam pelbagai bentuk pentaksiran  dan jenis pengujian.Kemahiran membaca merupakan keupayaan murid-murid membaca ayat dengan lancar serta sebutan ,intonasi dan jeda yang betul. Penekanan perlu diberikan kepada aspek pemahaman dan penaakulan pelbagai bahan secara krirtis dengan menggunakan pelbagai teknik membaca.


Ciri-ciri Pentaksiran membaca:
1.      Merupakan satu proses yang berterusan.
2.      Menjelaskan kemajuan pembelajaran seseorang.
3.      Pentaksiran menghendaki sampel kerja ,murid yang mencukupi.
4.      Boleh dilakukan secara pentaksiran dengan sendiri.
5.      Terbuka dan tiada batasan.
6.      Teknik pentaksiran seharusnya memberi peluang kepada murid merasai perubahan tingkah laku yang ingin dicapai oleh mereka.

Matlamat  pentaksiran kemahiran membaca: 

Matlamat persepsi:
1.      Dalam pentaksiran, murid-murid harus prihatin terhadap kebolehubahan mereka.
2.      Mereka boleh menyesuaikan kadar membaca dan peka terhadap sesuatu
konsep perkataan.
Matlamat kognitif:
1.      Untuk mencapai matlamat ini dalam pentaksiran ,keprihatinan harus ditumpukan terhadap jenis aras pemikiran yang digunakan semasa membaca.
Matlamat Afektif:
1.      Pentaksiran ini harus menimbulkan perasaan dan sikap murid terhadap bahan yang dibaca.
2.      Murid-murid dinilai secara berterusan dengan jujur dan adil agar pelajar dapat mengalami setiap aras kesukaran iaitu dari mudah kepada kompleks.


Proses pentaksiran kemahiran membaca:
1.      Mengenal pasti idea keseluruhan:
a.       Mesej utama yang disampaikan penulis.
b.      Mengesan pandangan, pendapat ,emosi penulis.
c.       Kenal pasti prinsip penulisan.
-          Pengelasan mengikut kronologi.
-          Pengelasan mengikut hierarki.
-          Pengelasan mengikut ciri-ciri.
2.      Mengenal idea Utama dan Keterangan:
a.       Idea Utama.
-          satu atau lebih idea utama.
-          satu idea utama dalam satu perenggan
b.      Sokongan
-          Huraian atau keterangan yang menyokong idea utama.
-          Disertai dengan contoh-contoh.
3.      Membuat Ramalan dan Kesimpulan:
a.      Dibuat sesudah pembaca mengesan isi tersirat.
b.      Mesti baca dan teliti seluruh teks.
c.      Tidak semestinya disokong dengan contoh dan keterangan.
d.      Lahir daripada resolusi dan kefahaman pembaca.



Secara kesimpulan, pentaksiran kemahiran membaca juga dianggap sebagai salah satu aktiviti pengajaran dan pembelajaran dan ianya adalah penting bagi tujuan mengesan tahap kemajuan atau pencapaian kemahiran membaca bagi setiap murid-murid.

1 comment:

  1. ᐉ Casino site, slots, jackpots and more for today - Lucky Club
    › Casino › Casino Play over 500 popular slots and table games with all the latest and greatest bonuses. Lucky Club Casino: Slots, Table Games, Video Poker, luckyclub.live Blackjack,

    ReplyDelete