Bacalah!

Bacalah!

Thursday 1 May 2014

PEMILIHAN BAHAN BACAAN

Khairusy Syakirin (2007) telah menjelaskan berkaitan kepentingan pemilihan bahan bacaan dalam penulisannya. Beliau menyatakan bahawa bukan semua bahan bacaan boleh menjadikan sesebuah bangsa itu maju. Jadi, sesuatu bahan bacaan perlu dipilih terlebih dahulu sebelum dibeli atau dibaca. Hal ini kerana, membaca bahan bacaan yang sesuai dan bermutu adalah sangat penting bagi perkembangan kanak-kanak. Tambahan lagi, bahan bacaan juga mempunyai pelbagai jenis kriteria yang menjadi petunjuk kepada pembaca dalam membuat pemilihan bahan bacaan yang bersesuaian. Oleh hal demikian, interaksi antara bahan bacaan dengan pembaca perlu diwujudkan bagi memudahkan segala maklumat dapat diterima oleh pembaca.
Antara kriteria dalam pemilihan bahan bacaan adalah:

Faktor tulisan yang jelas

Faktor ini mengambil kira dari segi saiz tulisan, jenis fon, jarak antara huruf, jarang antara baris, saiz muka surat, ketebalan cetakan tulisan dan pelbagai lagi.


Faktor ilustrasi dan warna

Ilustrasi atau warna mampu menarik minat pembaca untuk membaca tetapi jika terlalu banyak boleh menyebabkan mereka hilang tabiat membaca dan hanya bergantung kepada warna sahaja. Hal ini kerana tidak semua maklumat boleh diletakkan dalam grafik. Kajian oleh Andrews & Scharff (2002) menunjukkan pelajar-pelajar pra sekolah lebih berminat buku yang bergambar terang dan realistik berbanding buku-buku yang mengandungi gambar-gambar terang dan abstrak, suram dan realistik.

Faktor perbendaharaan kata

Faktor ini melibatkan kepanjangan perkataan iaitu dari segi suku kata dan julah huruf. Selain itu, kekerapan penggunaan perkataan juga akan membantu pelajar untuk memahami makna teks di samping adanya perkataan yang panjang atau sukar tidak diulang beberapa kali. Selain itu, factor ini paling penting dalam menentukan tahap kesukaran bahan bacaan.

Struktur ayat

Struktur ayat yang kompleks akan menyukarkan pembaca untuk memahami teks. Tambahan lagi, penggunaan unit tatabahasa seperti ayat pasif, ayat songsang dan sebagainya ada kalanya membuatkan struktur ayat yang sukar untuk difahami. Namun, penggunaan perkataan kemungkinan seperti mungkin, selalunya, dan kadang kala akan menyebabkan kekaburan dan ketidakjelasan teks yang dibaca. kesukaran ayat boleh dikategorikan kepada lima iaitu:

a)      Kata kerja berbanding kata kerja pasif
b)      Proses membentuk kata nama
c)      Kata kerja bantu
d)     Bilangan klausa dalam ayat
e)      Pemahaman dan penggantian

Faktor susunan teks

Faktor ini sangat berkait rapat dengan cara atau kaedah sesuatu teks itu dipersembahkan. Susunan teks turut mengambil kira dari segi aspek seperti perenggan, tajuk-tajuk kecil, penggunaan perkataan yang digariskan, dicondongkan atau ditebalkan. Secara tidak langsung, ia menjadi sesuatu yang penting dalam pemilihan bahan bacaan terutama bagi pelajar-pelajar yang mempunyai masalah dalam membaca




No comments:

Post a Comment