Bacalah!

Bacalah!

Thursday 1 May 2014

MASALAH DALAM MEMBACA

Membaca adalah aktiviti yang penting dalam kehidupan manusia dan kemahiran ini merupakan asas pembentukan diri ke arah mendapatkan ilmu pengetahuan. Proses membaca memerlukan urutan atau rentetan yang berulang-ulang begi memastikan para pelajar dapat memahami apa yang sedang mereka bacakan serta menguasai proses bacaan tersebut. Kebiasaanya masalah dalam proses membaca ini banyak dihadapi oleh pelajar di peringkat sekolah rendah. Namun demikaian, terdapat juga segelintir pelajar di sekolah menengah tidak pandai membaca. Hal ini amat membimbangkan bagi pihak ibu bapa, pendidik dan juga masyarakat. Menurut Marohaini Yusoff (1999), factor-faktor yang mempengaruhi kebolehan membaca seseorag adalah pelbagai dan saling berkaitan antara satu sama lain.

Faktor individu

Dalam hal ini kemahiran kognitif pelajar perlu diambil kira kerana setiap pelajar mempunyai kemahiran kognitif yang berbeza-beza walaupun mereka sebaya. Masalah ketidakbolehbacaan ini timbul apabila seorang pelajar itu tidak dapat memahami apa yang tela diajarkan kepada mereka semenjak dari kanak-kanak sehingga meningkat dewasa dan menyebabkan masalah keciciran dalam pembacaan. hal ini berpunca daripada kemahiran kognitif pelajar tersebut lemah. Selain itu, kecacatan fizikal akan mempengaruhi keupayaan membaca seseorang pelajar. Antaranya dari segi penglihatan seperti juling, rabun dekat, rabun jauh, astigmatism dan amblyopiks. Tambahan lagi, dari segi persepsi penglihatan dimana pelajar yang mempunyai persepsi penglihatan yang bercelaru akan menyebabkan kesukaran membaca.


Ketidakbolehan untuk mentafsir simbol dan huruf untuk diterjemahkan dalam ayat atau perkataan secara lisan

Menurut Abdul Rasid dan Zulkafli (2008), masalah dalam menguasai kemahiran membaca dan meulis menjadikan pelajar lemah dan tidak berminat dalam proses pembelajaran dan secara tidak langsung menyebabkan mereka keciciran dalam pengajaran. Permasalahan membaca yang ada dalam diri pelajar adalah seperti keliru mengecam huruf besar dan huruf kecil semasa membaca, tidak dapat membunyikan perkataan dengan betul dan tepat. Secara tidak lansung, dalam masalah ketidakbolehan mentafsir simbol atau huruf untuk diterjemahkan akan menimbulkan pola bacaan yang tidak sekata


Faktor psikologi

Tahap kesihatan serta gangguan emosi sering menjadi punca masalah dalam proses pembelajaran. Hal ini kerana pelajar yang mempunyai tahap kecerdasan yang rendah sering memperlihatkan gangguan emosi seperti takut, bimbang dan pelbagai yang boleh menjejaskan perhatian dalam proses pembacaan (Zulkifley Hamid, 2006). Sikap kurang minat membaca pada dirinya adalah berpunca daripada kegagalannya untuk menguasai kemahiran membaca dengan baik. Selain itu juga, masalah kurang rangsangan daripada luar juga menyebabkan para pelajar bermasalah dalam proses membaca. Hal ini adalah kerana, kekurangan perhatian daripada guru akan menyebabkan pelajar tersebut akan keciciran dalam proses pembacaan.

Mudah hilang tumpuan dan lemah daya ingatan

Masalah dalaman yang dihadapi oleh pelajar dalam proses pembacaan juga berkait dengan masalah mudah hilang tumpuan dan lemah daya ingatan. Hal ini adalah kerana peroses pembacaan memerlukan para pelajar untuk mengigati huruf dan bunyi bagi setiap huruf-huruf tersebut. Menurut Rajesvari a/p Ramasamy (2008). beliau telah menyatakan antara permasalahan yang dihadapi oleh pelajar pemulihan ini ialah mudah lupa perkataan yang dibaca. Daya ingatan mereka sangat singkat dan cepat melupakan perkara yang telah dipelajari oleh mereka. Ramai pelajar-pelajar pemulihan juga mengalami masalah dalam pengamatan. Mereka kurang mahir mengecam bentuk perkataan yang dibaca. Masalah ini mungkin disebabkan mereka sukar memberi tumpuan atau perhatian.



No comments:

Post a Comment