Bacalah!

Bacalah!

Thursday 1 May 2014

PENDEKATAN HOLISTIK DALAM PENGAJARAN BACAAN

Satu Pendekatan Holistik
Literasi bahasa adalah kemampuan menggabungkan keseluruhan kemahiran berbahasa iaitu mendengar, bertutur (kecuali bagi mereka yang mempunyai kecacatan kekal pendengaran dan pertuturan), membaca, menulis dan berfikir. kemahiran tersebut perlu berlak serentak dan tidak terpisah-pisah. Kemahiran berfikir seharusnya mendampingi keempat-empat kemahiran asas bahasa tersebut.

Penampilan Literasi dan Penguasaan Bahasa
Bahasa dikuasai menerusi:
-Apabila bahasa mengandungi makna
-Menerusi interaksi dengan rakan sebaya atau orang dewasa
-Dengan melakukan anggaran
-Pada kadar yang berbeza dan menerusi peringkat-peringkat tertentu walaupun mereka akan menerusi peringkat penguasaan yang sama

Teknik Membaca
a)     Membaca bebas
-Pelajar berpeluang membaca bahan yang mereka pilih dari sekumpulan bahan yang disediakan guru
-Aktiviti membaca yang dijalankan di dalam bilik darjah dikawal guru seberapa minima yang boleh
-Guru perlu menyediakan arahan awal supaya pelajar membuat beberapa persediaan sebelum membaca seperti menyediakan soalan-soalan sebelum, ketika dan sesudah membaca dengan sendiri

b)     Menelaah
- Pelajar membuat telahan tentang apa yang mereka fikirkan akan berlaku atau apa yang akan mereka pelajari pada bahagian lain
-Mereka perlu membincangkan sama ada mereka perlu menetapkan telahan atau mengubah semula telahan tersebut
- Pola ini berterusan sehingga keseluruhan bahan selesai dibaca

c)     Membaca Senyap
- Setiap pelajar akan membaca bahagian yang sama secara senyap, dan telahan perlu dibuat ketika membaca senyap
-Bincang, bertindak balas dan semak telahan
-Apabila pelajar berhenti membaca, ceritakan semula atau ringkaskan apa yang telah  mereka baca
-Mereka juga menyatakan perasaan mereka terhadap apa yang telah mereka baca atau ketahui

d)     Meringkas dan Bertindak Balas
-Setelah selesai keseluruhan petikan, pelajar meringkas apa yang mereka baca
-Mereka bertindak balas dengan membincangkan apakah yang mereka rasakan terhadap bahan yang mereka baca dan menentukan apakah yang perlu dilakukan terhadap bahan tersebut
-Mereka boleh bertindak balas dengan menceritakan kepada seseorang tentang bahan yang dibaca, menulis ringkasan cerita atau membuat lukisan yang dapat menggambarkan suasana atau watak yang dibaca

e)     Membaca Secara Berkoperatif
-Pelajar diberikan bahagian tertentu untuk sesi membaca
-Setiap orang ditugaskan untuk menyelesaikan bacaan bahagiannya dan menceritakan semula apa yang dibaca kepada kumpulan yang lebih besar
-Tugas membuat ringkasan atau ulasan terhadap bahan dilakukan bersama-sama

f)      Membaca Lantang
-Pilih seorang pelajar untuk membaca lantang bahagian awal teks sementara pelajar lain mengikut bacaan tersebut secara beramai-ramai
-Bincang, bertindak balas dan semak telahan
-Apabila pelajar berhenti membaca lantang, ceritakan semula atau bincangkan apa yang telah dibaca

g)     Membaca dengan Panduan Guru
-Guru memberikan panduan atau mengarahkan pelajar menerusi pembacaan senyap terhadap sesuatu bahan dengan bertanya soalan atau membantu mereka membina soalan-soalan yang dapat mereka jawab ketika mereka terus membaca bahagian bahan yang telah ditetapkan
- Guru membantu pelajar membuat telahan terhadap bahagian bahan yang telah dibaca

h)     Berkongsi Membaca
-Guru membaca lantang satu cerita dan mengajak murid bersama-sama membaca
-Cerita akan dibaca beberapa kali dan murid akan diberi peluang bagi nertindakbalas menerusi penulisan, lukisan, drama, perbincangan dan pelbagai lagi aktiviti menarik

i)       Kombinasi Kaedah-Kaedah Membaca
-Kelima-lima kedah tersebut dapat membantu pelajar dalam pelbagai peringkat dan kadang kala kaedah ini boleh digabungkan dalam sesuatu pengajaran
-Dengan menggabungkan kelima-lima kaedah ini guru menyediakan bantuan asas pada peringkat awal, kemudian membenarkan pelajar dibantu oleh pasangannya dan pada peringkat akhir pelajar tersebut dapat membaca dengan sendiri tanpa bantuan sesiapa



1 comment:

  1. Raging Bull Poker | Dr. Maryland
    Raging 화성 출장샵 Bull Poker offers players a 100% deposit match up to $100 for two players at min. odds 1/1. If 제천 출장샵 you deposit at 상주 출장안마 least 순천 출장마사지 $10 at least one minimum, 나비효과 you will

    ReplyDelete